×
Mäktig chokladtårta med vimplar på toppen

Mäktig chokladtårta med vimplar på toppen

Mamma har fyllt jämna år och det skall så klart firas med tårta! Det var ett tag sedan sist jag tog mej an en kaka, senaste alstret var visst en prinsesstårta och en favorit från tidigare är helt klart lejontårtan. Den här gången fick det däremot bli en variant full av choklad och jordnötsmör, en mäktig chokladtårta med vimplar på toppen. Den planerades in i minsta detalj innan jag satt igång att baka. Det tog tid, den fick liksom växa fram. Ja, det tog faktist några dagar från start till färdig tårta.

Första dagen började jag med att klippa ut små, små trianglar som jag limmade fast på en bit björntråd. Därefter knöt jag fast tre girlanger på två stycken grillpinnar och vips så var tårtdekorationen klar.


Andra dagen var det dags för tårtbottnar. Skulle du tro mej om jag sa att det är en halv zuccini i smeten? Jag har nämligen hittat världens godaste (!!) brownie recept (som jag kommer återkomma till en ny dag, lovar) och denna kakbotten är en blandning av just det receptet + lite ingrediens improvisation. Zucchini gör kakbottnen oemotståndligt god och fluffig.


På den tredje dagen, kalasdagen, var det dags att dekorera. Jag fick lov att stiga upp tidigt som tuppen för att vispa ihop frostingar, smälta choklad och ha tid för att diska. Inuti denna kaka fanns nämligen en krämig jornötsmörsfyllning, utsidan bestod av chokladfrosting och ovanpå fanns mörk chokladkolasås + jordnötter. Recept på dessa finner du här

Det är alltså en snickerskaka vi talar om här - söt, kraftig men ack så god.

När kakan var klar var det bara att transportera den 30 km i bil.. lättare sagt än gjort men den kom sej dit den skulle i ett stycke. Jag var nöjd, födelsedagsbarnet och gästerna likaså. Grattis mamma än en gång <3




2 kommentarer

  1. Vilket verk! Konstverk ju <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst! tårtor är nog lite av konstverk (så skall det va! roligast är ju att dekorera). Tack så mycket :)

      Radera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine