×
Jobba hemifrån del 3: Prestationsångest

Jobba hemifrån del 3: Prestationsångest




Äntligen är hösten här - hösten då jag får satsa på allt kreativt och roligt och bli skit bra på det!

Ja eller, så lät det i teorin och så trodde jag att det skulle låta när jag fick ha minst tre dagar i veckan att fota, baka eller vad som än föll mej in.. det visade sej bli allt annat. Jag har stött på tre problem - slöseri med tid, kreativt syfte och prestationsångest. I tidigare inlägg har jag kikat närmare på tid som slösas bort och vilket som är ens kreativa syfte. Idag skall jag ta itu med det sista problemet, nämligen prestationsångest.


Prestationsångest


Det här hänger ihop med ens kreativa syfte, att inte riktigt veta vad man vill skapa och det man väl gör kan kännas som en flopp. Misslyckande efter misslyckande kan i sin tur kännas som att man slösar tid, men då måste man komma ihåg att man får slösa tid på den här punkten - ingen blir bra utan att försöka otalig gånger!


Jämföra sej

Scrolla internet och leta inspiration kan vara toppen, som jag nämnt tidigare, men det kan också vara värsta ångest triggern. Du får otaliga människor att jämföra dej med och man börjar intala sej att alla andra är super duktiga och själv är man usel.. som det lätt blir när man scrollar internet tills man är proppmätt / försöker skapa något och ladda upp det för att mötas av att det redan blivit gjort i 100 bättre versioner. Viktigt att komma ihåg då som Louise (lugnochfin.se) skriver så bra under rubriken alla andra är så himla bra och jag är värdelös och överflödig”. Hon skriver att ”Skillnaden mellan en bra och en dålig konstnär: en bra konstnär skapar ändå.”. Det var så mitt-i-prick skrivet att jag visade dej direkt dit. Du känner dej säkert dålig nu som då och tycker att alla andra är bättre, men låt det inte hindra dej utan skapa skapa skapa!

Tänk om ingen gillar

Man kan alltså oroa sej över att inte veta vad man vill skapa, att det inte blir som man vill och att alla andra är så mycket bättre. Sedan kan man ju också få ångest av att man vill dela med sej av det man gör men man är så otroligt rädd för vad folk skall tycka. Då är det nog bäst att bara börja dela, dela dela. Dela med dej av allt du gör, både dina bra och mindre bra alster. Du blir duktigare med tiden på att både skapa och visa upp. Allt det där som var så skrämmande blir allt mindre skrämmande ju mer du gör det.



Prestationsångest går nog inte att undvika helt (eller ja, om du har en formel för att aldrig känna prestationsångest så snälla hör av dej!) men låt det inte hindra dej!

Läs mer:

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine