×
Jobba hemifrån del 1: slöseri med tid

Jobba hemifrån del 1: slöseri med tid



Äntligen är hösten här - hösten då jag får satsa på allt kreativt och roligt och bli skit bra på det!

Ja eller, så lät det i teorin och så trodde jag att det skulle låta när jag fick ha minst tre dagar i veckan att fota, baka eller vad som än föll mej in.. det visade sej bli allt annat. Jag har stött på tre problem - slöseri med tid, kreativt syfte och prestationsångest. Idag tänkte jag kika närmare på ett av de här problemen, nämligen dagar som går åt till ingenting.

Slöseri med tid


Jag är säkert inte den ända människan som jobbar hemifrån som känner att all tid rusar iväg, man hinner inte något och dygnet borde ha trettiotvå timmar minst. Efter en hel dag av mailande, bildredigering, text skrivande eller kodande kan jag känna att ingenting har blivit gjort. Speciellt om jag inte har en fysisk sak att se på eller visa upp en färdig produkt. Trots att massor kan ha hänt under ytan. Sedan finns det också en hel del att bli distraherad av hemma + ingen som håller koll på dej. Nedan är några bovar jag själv har lagt märke till att tar min tid, gör att saker går långsammare samt får det att kännas som om ingenting blivit gjort.

I mitt fall vet jag att punkterna nedan gör nytta, ändå har jag så svårt att följa dem och måste oftast tvinga mej till både paus, lägga upp mål före jag börjar på dagen och inte jämföra mej med andra.


Mål

Att inte ha konkreta mål är den största boven för mej, då är risken stor att man slösar tid på onödiga ting. För det första är det viktigt att ha ett större mål, vad är det egentligen du strävar efter att uppnå? Därefter är det viktigt att ha konkreta, pyttesmå delmål som du kan kryssa av under dagen.

Idag har jag 4 punkter som skall kryssas av och det känns mycket bättre än gårdagen då jag planlöst gjorde det som behövdes göras. Då känns det också efter jobbdagens slut som att man gjort något av tiden.

Slösurfa

Du hamnar in på Facebook, läser rubriken “We Know How Old You Are Based On Your Sushi Order” därefter är du fast. Om möjligt stäng av nätet, för fy vilken tjuv slösurfandet är.



Jämföra

Den förra tidstjuven leder oss in på nästa punkt. Allt slösurfande, pinterest scrollande och blogg läsande leder ibland inte till annat än prestations ångest och jämförande, i alla fall för mej. En idé är att skapa först och scrolla sedan, då besparar du dej förhoppningsvis massvis med onödig prestationsångest. Prestationsångest som leder till att klockan tickar och du vill inte vill göra ett skvatt.

Ta pauser

Jag jobbar gärna 32 timmar i streck med något som är jätte, jättekul. En paus nu som då gör ändå mer nytta än skada. Du kanske är mitt inne i världens “flow” och visst kan man skjuta upp en paus en liten stund, men allt som oftast kan ett problem lösas snabbare om du får lite distans och fyller på med kaffe där emellan. Själv tar jag ofta itu med disken - då är man liksom tvungen att pausa från dator och telefon och koncentrera sej på annat tills man har russinfingrar.




Promenad

Finns det någon bättre idékläckare än en promenad i friska luften? Plus, precis som med en paus, får du rensat tankarna och kanske kan få nya infallsvinklar. Du kan spara tid genom att ta dej lite tid att gå.

4 kommentarer

  1. Så himla bra inlägg!! Pauser är verkligen jättebra, och jag har hört att man ska ha sk "aktiv vila" så typ promenad och diska är perfekt! För då vilar en hjärnan men ligger inte typ i sängen och degar till sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag verkligen! Själv kan jag iallafall bli mer stressad av att sitta stilla än att pausa genom att göra något helt annat en stund (gärna något nyttigt då som t.ex disken :D ). Kul att du gillade inlägget!

      Radera
  2. Superinlägg! Håller med om att aktiva pauser nog är det bästa. Jag pausar ofta genom att jag då får kolla facebook, pinterest, instagram osv. Men sen är det SÅ svårt att sluta och hitta tillbaka till produktiviteten :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det är typ omöjligt att sluta! + att det kan gå åt hur mycket tid som helst för mej när jag pausar på Instagram, tiden liksom bara rusar iväg :D

      Radera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine