×
Chokladfondant

Chokladfondant

I helgen fixade jag och killen lite mat och jag skulle lyxa till det med chokladfondant till efterrätt- ett kladdkake liknande bakverk. Jag hade nog det lite för kort i ugnen men lika gott var det för det, ett riktigt mumsigt tips till den choklad sugne.




CHOKLAD FONDANT,  4 st:
75 g smör
2 msk socker
1 helt ägg och 2 äggulor
80 g mörk choklad
2 msk vetemjöl

Vispa smör och socker. Vispa sedan i äggen ett i taget. Smält chokladen och rör ner den i smeten, tillsätt sedan mjölet. Smörj 4 formar (går utmärkt att använda en muffins plåt) med smör och skeda upp chokladsmeten. Grädda på 200 grader i 7-10 minuter, fondanten skall vara lös i mitten. Vänd formen upp och ner och servera med massor av hallon!


Jag gjorde samma recept i mars 2012, men då hade jag nog haft smeten i ugnen lite längre (bilden ovan är från den gången).

Jag hade inget större syfte med detta inlägg egentligen än att
1. tipsa om chokladfondant igen och
2. konstatera att oj, så länge jag bloggat även om det har varit ganska glest med inlägg och
3. vad kul det är att gå tillbaka och jämföra var man gjorde då och hur det såg ut, även om det bara handlar om en kakbit i detta fall

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine